Kia ora Nieuw Zeeland, - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Petra en Arnoud Nobel - WaarBenJij.nu Kia ora Nieuw Zeeland, - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Petra en Arnoud Nobel - WaarBenJij.nu

Kia ora Nieuw Zeeland,

Door: Arnoud & Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra en Arnoud

15 Januari 2009 | Tonga, Nuku'alofa

Hartstikke leuk om al jullie berichtjes te lezen, allemaal erg bedankt daarvoor. We slaan wel eens een online krantje open en vangen wat nieuws op maar we hebben verder geen idee wat er in Nederland gebeurd. Om eerlijk te zijn, zijn we ook nog geen Nederlander tegengekomen. We hebben hier in het gastenboek gekeken en de laatste was A. Tasman.

Weekje Tonga is snel voorbij gegaan, vannacht om 2uur (in Nederland 2uur ’s middags) gaat onze vlucht naar Auckland. Maar we hebben hier heerlijk genoten van de rust, het lekkere eten wat we niet zelf klaar hoefden te maken, de vriendelijke mensen, de leuke contacten met andere reizigers. Van te voren niet gedacht dat we zo moesten wennen aan de warmte en de intense zon. De huid nog schraal van de vorst kreeg het direct zwaar te verduren want zelfs met bewolking verbrand je nog. Daarnaast kan het hier plotseling heftig waaien en/of regenen zodat je binnen enkele seconden helemaal doorweekt bent. Koud wordt het hier niet erg heet al even min. Vorige week hadden ze een top temperatuur van 33graden, normaal 28-32graden. Zelf ’s avonds koelt het niet echt af en slaap je gewoon met alle ramen open. Mensen begrijpen hier dus niet wat -10 graden celcius betekent.

Helaas zijn er weinig groenten en zuivel producten te krijgen. De supermarkten verkopen zelfs geen fruit eigenlijk alleen maar lang houdbare producten en brood en vlees (ook meestal lege schappen). Fruit kan je langs de weg kopen bij mensen die daar de hele dag in hun standje zitten en alleen maar aan toeristen verkopen. En de patat? Dat groeit hier gewoon aan de bomen, wordt gemaakt van breadfruit.

De Tongans zijn een erg kerkgangerig volkje, waarom begrijpen we niet helemaal, het komt vaak niet echt op geloof aan maar op traditie, het gaat al jaren zo. Men is gewend om 70 tot 80% van het inkomen te schenken aan de kerk. Soms nog meer en moet er zelfs een lening worden afgesloten. Omdat aan de goegemeente wordt medegedeeld wie wat heeft geschonken, wil je niet meerdere weken onder aan de lijst staan. Daarom stikt het hier van allerlei soorten kerken iedereen wil wel een kerk beginnen. Het geld is voor de kerk en voor de dominee en zijn familie. Dit zijn ook de mensen met een groot huis en minimaal één dikke wagen voor de deur. Daarnaast zijn het de succesvolle geëmigreerde Tonganen die véél geld schenken aan families zodat die ook een mooi huis en een dikke bak kunnen kopen. Je kan je dus voorstellen dat men het niet nodig vindt erg hard te werken. 1 je bent het toch weer kwijt en 2 je krijgt het van een ver familielid uit Amerika. Goed dat was het weer even, maar we houden jullie op de hoogte.

Veel groetjes Petra & Arnoud

• 15 Januari 2009 - 09:12

Martijn Groenewegen:

Goed naar de zin gehad lees ik. Gaaf hoor. Zullen wij er ook maar een kerkje beginnen?
    Veel plezier verder en tot snel.

Gr Tijn

• 15 Januari 2009 - 09:32

Roel:

Ha kiwi's!

Goed te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben!!

Die kerken zijn er in overvloed omdat natuurlijk al die honey mooners over de gehele wereld willen trouwen op fiji, cook, tonga, bora bora etc. Maar aan jullie valt er dan geen eer te behalen... Nee, geen idee, op de cook waren ze ook allemaal erg kerkgangerig, misschien wat achter gebleven in de jaren 50 ofzo.

Lachen joh; kijk ik bij Menu links boven en klik ik op berichten dan staat er jullie vorig bericht uit Nuku’alofa van 7 dagen geleden en het nieuwste bericht uit Nuku’alofa staat gedateerd over 9 uur...

Hier heeft de dooi zijn werk gedaan. Er gebeurd verder vrij weinig hier.

Heel veel plezier in NZ!!
    Tot mails enzo weer!

Groeten en hug (ook vast van mijn wederhelft tosti denk ik:-d)

• 16 Januari 2009 - 14:37

Tante Ank:

Hartstikke lekker klimaat daar,maar je mist wel een bijna Elfstedent. Allemachtig mooi al die rijp etc.
    Verenig.Elfsteden is
    Koninklijk!! geworden.
    Geniet ze verder in NZ en van jullie camperleven. Met liefs
    uit Brabant.

• 16 Januari 2009 - 14:50

Carla Verstraete:

Ohhhhhhh, wat zie dat er allemaal heerlijk relaxed uit. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geen fruit/groente is wel even afzien natuurlijk, maar dat haal je thuis wel weer in. Is dat breadfruit wel te eten en lekker?

Marjon is al weer een week terug uit Australië hoorde ik van Mascha en onze nwe receptioniste heeft zich ziek gemeld nadat ze de deur open deed voor een sollicitante receptioniste. Dus rouleren we weer.

Heel veel plezier bij jullie ontdekkingstocht en ik zie uit naar jullie volgende bericht.

• 16 Januari 2009 - 21:01

Patrick:

He noeste wereldreizigers, geniet er lekker van. Ga door met schrijven.

Groet

Patrick

• 19 Januari 2009 - 13:30

Roel:

En, hoe bevalt het daar in NZ? Hopelijk niet te goed want blijven hangen daar is geen optie...:-d

• 20 Januari 2009 - 13:25

Je Nichtje:

ha lieve alle twee,

Wat een mooie verhalen. Lekker klimaat zeker daar. Schitterende omgeving. Ben wel een beetje jaloers hoop op al dat pracht en praal. Nog veel plezier samen en we wachten op weer een mooi en foto vol verhaal. In het zuiden gaat alles zijn gangetje.

Liefs (k) jes

• 20 Januari 2009 - 14:17

Marjolein:

Hoi Vakantiegangers,

Zo ken ik jullie tenminste.... lekker op vakantie. Klint goed jullie verhalen. Leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen.

Jullie komen geen nederlanders tegen en horen dus niet veel vanaf daar... nou de vrieskou is hier weer uit de lucht, maar zo warm als bij jullie zit er nou ook weer niet in.

Veel plezier verder met jullie reis, ik lees met plezier jullie berichten.

Gr. Marjolein

• 21 Januari 2009 - 10:41

Bianca Braanker:

Hallo vakantie gangers, ook ik lees zo af en toe vanuit lekkerkerk mee met jullie dagboek. Echt heel erg leuk om zo julie reis een btje te kunnen volgen. Nou -10 was voor ons hier ook wel weer even wennen hoor maar de schaatspret die we ervoor terug hebben gehad was echt ongelooflijk leuk!! raar gezicht om zoveel mensen bij kinderdijk daar te zien schaatsen.
    Verder kan ik me niet voorstellen dat je zoveel van je salaris aan de kerk zou schenken maar dat zal idd wel de gewoonte zijn daar. Ik wens jullie nog heel veel plezier daar en ik blijf jullie volgen!!!
    heel veel groetjes Bianca